pozwoliła na zapewnienie bezpieczeństwa dla statku powietrznego i jego załogi oraz dla ratowników zabezpieczających, przyjmujących i uczących się obcowania z śmigłowcem Mi-8 w nocy.
W ćwiczeniach brali udział ratownicy z:
Gminy Wieprz [OSP Gierałtowice, OSP Przybradz, OSP Frydrychowice, OSP Wieprz,],
Gminy Andrychów [OSP Targanice Górne],
Gminy Oświęcim [OSP Brzezinka, OSP Oświęcim, Miejskie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe z Oświęcimia],
Gminy Wadowice [JRG PSP Wadowice].
Jednostki te stanowiły zabezpieczenie medyczne, ratowniczo techniczne, ochronne od osób postronnych, oświetleniowe oraz przeciwpożarowe, ale przede wszystkich dla wielu z nich był to pierwszy tak namacalny kontakt z śmigłowcem – obecnie największym śmigłowcem transportowym w Polsce.
Przed rozpoczęciem ćwiczeń przeprowadziliśmy szkolenie z zasad BHP przy pracy ze śmigłowcem Mi-8, omówiliśmy kwestie hałasu, podmuchu, stref niebezpiecznych, pola poruszania się wokół statku powietrznego, komunikacji z załogą śmigłowca werbalną (radiową) oraz niewerbalną przy pomocy znaków wzrokowego dowodzenia, które wszyscy ratownicy przećwiczyli „na sucho” a następnie stojąc oko w oko ze śmigłowcem. Omówiliśmy również wyposażenie i ubiór ratownika przyjmującego śmigłowiec i pracującego w jego zasięgu oraz przygotowanie lądowiska w porze nocnej.
Założeniem ćwiczeń było zorganizowanie bezpiecznego miejsca do lądowania nocnego dla śmigłowca SAR Mi-8, oświetlenie lądowiska, oświetlenie bramki, bezpieczne sprowadzenie śmigłowca na ziemię oraz zabezpieczenie p. pożarowe lądowania.
Systematycznie obcując ze śmigłowce przewodnicy psów ratowniczych ponownie mieli okazję ćwiczyć zobojętnienie psów ratowniczych na mocny bodziec jakim jest śmigłowiec, przygotowywując je tym samym do transportu na pokładzie śmigłowca.
Psy ratownicze naszej jednostki dzięki dobrze wypracowanemu programowi habituacji ze śmigłowcem kojarzą go tylko i wyłącznie pozytywnie. Na jego widok czekają w gotowości i po uzyskaniu pozwolenia bardzo żywiołowo podążają w kierunku lądującego śmigłowca, nie bojąc się silnego naporu wiatru z łopat śmigieł, potężnego hałasu, zapachu spalin i nafty.
Podczas tych ćwiczeń testowaliśmy kamerę noktowizyjną, która okazała się bardzo dobrym narzędziem do zabezpieczenia lądowiska nocą.
Ćwiczenia odbyły się na terenie Lotniska Zator w Gierałtowiczkach (Gmina Wieprz) dzięki uprzejmości właściciela Pana Marka Nowakowskiego, któremu jeszcze raz serdecznie dziękujemy za bezpłatne użyczenie terenu.